IT/Tech, data & IPR
Markedsføringsregulering
Vi rådgiver om, hvordan I sikrer, at jeres markedsføring overholder loven – særligt med fokus på jeres online markedsføring og brug af sociale medier. Vi hjælper jer med at minimere risikoen for de økonomiske og kommercielle omkostninger, som uheldig markedsføring kan resultere i.
Nye måder at markedsføre brands og produkter på dukker løbende op. Særligt inden for online markedsføring sker der en hastig udvikling, som skaber nye muligheder, og som samtidig resulterer i nye regler for at beskytte forbrugerne. Som virksomhed er der mange juridiske faldgruber, og det kræver ofte en kompetent sparringspartner for at kunne navigere sikkert i markedsføringslovens regelsæt.
Er jeres markedsføring compliant med markedsføringslovgivningen?
I DAHL foretager vores stærke markedsføringsteam en vurdering af, hvorvidt jeres markedsføring er compliant med markedsføringslovgivningen.
Vores klienter tæller flere af Danmarks førende virksomheder – store internationale selskaber, mellemstore danske virksomheder, opstartsvirksomheder og enkeltpersoner. Vi har stor erfaring med løbende at rådgive om, hvordan I sikrer markedsføring-compliance – særligt i jeres online markedsføring på sociale medier og på internettet generelt.
Hvorfor skal I sikre markedsføring-compliance?
Hvis I vil tjene penge på jeres gode produkter og idéer, er I nødt til at markedsføre dem.
Men virksomheders markedsføring er underlagt en lang række regler og retningslinjer for, hvordan I må agere over for både forbrugere og andre erhvervsdrivende, herunder særligt konkurrenter.
Alene i 2017 fik Forbrugerombudsmanden 5.175 henvendelser fra forbrugere med klager over virksomheders brug af markedsføring (Kilde: www.forbrugerombudsmanden.dk). Forbrugerne – jeres kunder – er altså meget opmærksomme på, om I overholder lovgivningen. Med forbrugernes stigende brug af sociale medier er risikoen for shitstorms på grund af uheldig markedsføring stor, da det er blevet nemt at dele dårlige kundeoplevelser og anmelde disse til Forbrugerombudsmanden. Samtidig har shitstorms en negativ indflydelse på den goodwill, som er knyttet til jeres virksomhed og jeres brands.
Det kan derfor være dyrt – både økonomisk og kommercielt – ikke at overholde markedsføringslovgivningen.
Med DAHL i ryggen er I sikret professionel og kommerciel markedsføringsrådgivning, der minimerer jeres risiko for at gå galt i byen og undgå tvister og bøder på grund af uhensigtsmæssig markedsføring.
Vi rådgiver om alle juridiske aspekter af markedsføring, herunder:
- Online markedsføring
- Tvister og krænkelser, herunder online krænkelser
- Spam
- Markedsføring ved brug af influencers/bloggere på sociale medier
- God markedsføringsskik, herunder vildledende markedsføring og abonnementsfælder
- Prismarkedsføring
- Reklame, herunder sammenlignende og skjult reklame
- E-handel
- Produktefterligninger
- Markedsføringsret i relation til forbrugerret
- Markedsføringsret i relation til varemærker, forretningskendetegn mv.
- Markedsføring i relation til persondata
Når konkurrenterne krænker jeres IP-rettigheder i deres markedsføring
Et er, hvordan jeres produkter og idéer er beskyttet – noget andet er, hvordan I markedsfører jeres produkter og idéer. IP-rettigheder herunder særligt varemærker, designs, ophavsrettigheder og patenter går hånd i hånd med markedsføringsret. Hele virksomhedens markedsføringsstrategi er bygget op omkring jeres brands og produkter, der oftest er – og bør – være beskyttet som immaterielle rettigheder.
Har I eksempelvis beskyttet jeres brand ved hjælp af varemærkeregistrering og designregistrering, afskærer I samtidig konkurrenter og kopister fra frit at kunne snylte på jeres brand i deres markedsføring.
Hos DAHL rådgiver vi om, hvordan I opdager krænkelser på internettet og sociale medier, og hvordan I får stoppet krænkelserne.